Czy znasz witaminę, która uczyni cię zdrowym, pięknym i szczęśliwym? Czy wiesz, że aby ją pozyskać wystarczy przebywanie na słońcu? O rany! Wreszcie wiosna! Tyle słońca! Nic prostszego: korzystam. Zadbam o to, aby jej nie brakowało. Jest naprawdę ważna! Dlaczego? Poznaj fakty na jej temat.

Dokucza mi brak słońca. Matowa cera, szare włosy, poczucie przygnębienia, apetyt na słodycze i do tego wachlarza – problemy ze snem… Czas, gdy nie ma słońca jest dla mnie okresem osłabionej odporności. Kiedyś, uznałabym to za normalne objawy, dziś wiem, że należy słuchać sygnałów, które daje ciało. Wiąże się to też z  wstrzymaniem „zastrzyku” witaminy D, która naturalnie jest wytwarzana w organizmie, dzięki promieniom słońca. W czasie jesienno- zimowym na ratunek rusza dobrej jakości witamina D w pakiecie z wit. A i E, zawsze z K2. Dziś, gdy wiosna w pełni ruszam „kąpać się” w słońcu 🙂 Unikam „sztucznych” kremów z filtrem – trzymam się od nich z daleka brrrr… Wybieram olejek z pestek malin ewentualnie olej z czarnuszki lub uwielbiane przeze mnie masło kakaowe (przepis tutaj 🙂). Nie przesadzam z siedzeniem w najgorszym upale. Starcza mi 40 min. w czasie od 10 do 12 – przed południem. 

Wcześniej nie miałam świadomości o tym, jak ważna jest ta witamina, i że wielu z nas choruje i umiera z powodu braku witaminy D. Większość nie wiąże objawów choroby albo swoich dolegliwości z jej niedoborem. 

Konsekwencje niedoboru witaminy D

Czy wiesz, że receptory witaminy D występują, w każdej komórce twojego ciała? To oznacza, że jest ona niezbędna do normalnego funkcjonowania organizmu. Zresztą, badania nie pozostawiają żadnych wątpliwości i wyraźnie wskazują, że jej niedobór prowadzi do często występujących nowotworów piersi, prostaty, jelita grubego, skóry (u osób z aktywną chorobą nowotworową stwierdzono jej braki), a także staje się przyczyną niedoboru insuliny i oporności insulinowej. To często brak tego pierwiastka może być jednym z głównych czynników rozwoju cukrzycy u dzieci.

Witamina D jest niezbędna do właściwego przebiegu procesu wapnienia układu kostnego i jest warunkiem prawidłowej mineralizacji kości. W okresie rozwoju dziecka ma istotne znaczenie w tworzeniu zębów i kości. Często jej niedobór oznacza krzywicę, a także powoduje bóle kostne i osteoporozę.

Lista zadań jakie ma w organizmie do spełnienia jest niewiarygodnie długa….

Ma wpływ na nasza odporność – pobudza nasz system obrony do walki z bakteriami i wirusami, redukuje ryzyko rozwoju stwardnienia rozsianego. Dba o nasz system nerwowy. Pomaga utrzymać prawidłową masę ciała, zmniejsza częstotliwość i przebieg objawów astmy, zmniejsza ryzyko zachorowania na reumatoidalne zapalenie stawów u kobiet.

Jej brak objawia sie częstymi bólami głowy, trudnościami z koncentracją, zmęczeniem, bezsennością i co najgorsze depresją.

Jeśli zmagasz się z otyłością postaraj się sprawdzić poziom tej witaminy. A to dlatego, że komórki tłuszczowe posiadają receptory dla witaminy D, dzięki czemu znacząco wpływa ona na metabolizm tych komórek w organizmie człowieka.

Czy masz jeszcze wątpliwości, co do życiodajnej mocy tej witaminy? Może przekona cię jeszcze to, że opóźnia proces starzenia organizmu.

Gdzie witamina D, jeśli nie ma słońca?

Kup w aptece! Zawsze pamiętaj, aby zażywać ją w towarzystwie witaminy K2. Jest wtedy lepiej przyswajalna. Ważne jest, aby nie przesadzić z jej zażywaniem, gdyż skutki uboczne są przykre – wymioty, biegunka, ból głowy i oczu.

Najlepiej zadbać o codzienną dawkę słońca ( 30 minut z odkrytymi ramionami i przed południem) wśród zieleni czy na plaży, nie stosując żadnych kremów z filtrem. Czerpmy energię ze słońca w sposób rozsądny i z dużą przyjemnością, pamiętając, że ta gwiazda ma moc uzdrawiającą.

Jeśli chodzi o pożywienie, to witamina D występuje w pstrągu, makreli, łososiu, a także w halibucie i węgorzu. Ryby są źródłem niezbędnych kwasów tłuszczowych. Zajadaj się nimi, jeśli tylko pochodzą z bio-hodowli. Warto też sięgnąć po grzyby, które syntezują witaminę D, pod wpływem słońca. Występuje ona też w warzywach zielonych, a także dużo jej w żółtku jaja kurzego.

Carry z łososiem i brokułami. Składniki: 400 g filetu z łososia, 1łyżka soku z cytryny, 3 łyżeczki pasty curry, 1 łyżka oleju roślinnego np. Kokosowego, 0,5 szklanki bulionu, 1 puszka mleka kokosowego, 0,5 główki brokułu, papryczka chili (wg uznania), 100g ryżu, garść szpinaku lub pół pęczka bazylii.

Wykonanie: odciąć skórę z łososia, filet umyć i pokroić w większą kostkę. Skropić łyżką soku limonki, doprawić solą i pieprzem, wysmarować łyżeczką pasty curry, odłożyć. Ryż ugotować w lekko osolonej wodzie.

W szerokim garnku lub głębokiej patelni na oleju podsmażyć resztę pasty curry (ok. 2-3 minuty ciągle mieszając), wlać bulion i zagotować. Dolać mleko kokosowe, zagotować, następnie gotować przez 5 minut bez przykrycia na większym ogniu aż ilość sosu zmniejszy się o połowę. Włożyć małe różyczki brokułu, zmniejszyć ogień do średniego i gotować przez ok. 2 minuty. Dodać kawałki łososia i gotować przez ok. 3 minuty, cały czas bez przykrycia, w międzyczasie przewrócić brokuły i łososia na drugą stronę. Na koniec posypać liśćmi szpinaku. Podawać z posiekaną papryczką chili i ugotowanym ryżem.

Witamina D w XXI wieku to konieczność!

Już wiadomo, że to ona zapobiega chorobom cywilizacyjnym u ludzi, bardziej niż nam się do tej pory wydawało. Reguluje wiele procesów w ciele człowieka, ma wpływ na ponad 200 genów, dlatego coraz częściej postrzegana jest jako hormon. Niezbędna człowiekowi przez całe życie, nie tylko w dzieciństwie i wczesnej młodości, kiedy następuje intensywny wzrost, ale też w wieku dorosłym i w okresie starości. Każda dłuższa suplementacja powinna być konsultowana z lekarzem specjalistą. Zgłoś się do niego, gdy podejrzewasz niedobory tego pierwiastka. A dzieje się tak, gdy pracujesz w zamkniętym pomieszczeniu, rzadko przebywasz na słońcu, nie jadasz tłustych ryb, przynajmniej dwa razy złamałeś kość, często zapadasz na infekcje. Pamiętaj, że witamina D jest witaminą życia i nie wolno dopuszczać do jej niedoborów.

Łosoś z pomarańczami i żurawiną: 450 g filetu z łososia, 1/2 pomarańczy, żurawina ze słoiczka, koperek MARYNATA:1 łyżeczka słodkiej papryki w proszku, 1/3łyżeczki ostrej papryki, sok z 1/2 pomarańczy, 1 łyżka syropu, klonowego lub miodu, 1 łyżka oliwy. Wykonanie: łososia opłukać, położyć na desce skórką do dołu, włożyć nóż pomiędzy skórkę i mięso i przytrzymując za koniec filetu przeciągać nożem odcinając skórkę. Łososia podzielić na 3 mniejsze porcje, doprawić solą i pieprzem.

Łososia wysmarować słodką i ostrą papryką w proszku, włożyć do naczynia żaroodpornego. Polać sokiem z pomarańczy wymieszanym z syropem klonowym i oliwą. Obtoczyć mięso w marynacie i odłożyć do zamarynowania na ok. 30 minut.
Piekarnik nagrzać do 210 stopni C. na łososiu położyć półplasterki pomarańczy. Wstawić do piekarnika i piec przez ok. 17 minut. Na wierzchu wyłożyć żurawinę, udekorować koperkiem i podawać.