Niekwestionowaną królową na wiosennym stole jest rzeżucha. Ta niepozorna roślinka z rodziny kapustowatych, to prawdziwy zastrzyk witamin. Już na widok jej soczystej zieleni poprawia ci się humor, a jeśli jeszcze zdasz sobie sprawę ile zalet w sobie kryje, to śmiało postanowisz: zakładam plantację!  

Rzeżucha jest pikantna, ma intensywny zapach, dzięki czemu “rozkręci” każdą wiosenną sałatkę, koktajl, a nawet obiadowe danie. Nie rezygnuj z niej, bo wzmacnia i oczyszcza organizm. Sprawdzi się w czasie wiosennego przesilenia, gdy brakuje świeżych roślin, gdy czujesz się osłabiona, masz szarą cerę i matowe włosy. 

Nie tylko ozdoba wielkanocnego stołu 🙂

Rzeżucha zawiera dużą ilość witaminy C. Jest też źródłem witaminy z grupy B, w tym kwasu foliowego, B2 i B6, bogata w wit. K, też PP, jest cennym źródłem beta karotenu – witaminy A. Dostarcza też wiele składników mineralnych między innymi: wapnia, żelaza, magnezu, potasu, chromu, miedzi. Spożywanie tej rośliny zaleca się osobom z niedoczynnością tarczycy, gdyż jest źródłem dobrze przyswajalnego jodu

Korzyści z jedzenia rzeżuchy

W medycynie ludowej zwana była “zdrowiem ciała”, co nie jest takie niezwykłe, gdyż była lekiem na pasożyty jelit i owrzodzenia skóry, poprawiała urodę. Dlatego warto uwzględnić ją w codziennym menu. Szczególnie sprawdzi się w jadłospisie osób cierpiących na cukrzyce, gdyż obniża poziom cukru we krwi, zaś zawarty w niej chrom wspomaga prawidłową pracę trzustki, odpowiadającej za wydzielanie hormonów regulujących stężenie glukozy.

Chcesz uniknąć osteoporozy? Jedz rzeżuchę. Pod względem zawartości wapnia jest na drugim miejscu zaraz za orzechami laskowymi. Sprawdzi się przy niedoborach żelaza, zniweluje przemęczenie i osłabienie. Regularne jedzenie rzeżuchy wskazane jest przy chorobie wieńcowej i zaburzeniach krążenia, a także przy dolegliwościach reumatycznych. Co ciekawe, jest idealna w przekąskach dla małego niejadka, gdyż jej oryginalny smak wzmaga apetyt.   

Pikantny smak i specyficzny zapach zawdzięcza zawartości siarki. Pierwiastek ten znany jest z tego, że wzmacnia paznokcie i włosy, zapobiega ich wypadaniu. Pobudza skórę i cebulki włosowe do wzrostu.

Wzmocnienie włosów: 0,5 szklanki soku z rzeżuchy wetrzeć w mokre włosy, owinąć głowę folią, na to założyć ręcznik. Trzymać 30min. Spłukać letnią wodą. 

Wykazuje właściwości detoksykacyjne – sprzyja oczyszczaniu organizmu z toksyn. Działa moczopędnie. Oczyszcza krew – leczy trądzik, łojotok, łagodzi egzemę, przyspiesza gojenie ran. Rozcieńczony sok z rzeżuchy zaleca się pić na czczo, jako napój o działaniu regenerującym. 

Wiosenny mix: 100g ogórka, 1 łodyga selera naciowego, 1 jabłko, 1/3 pęczka natki pietruszki, 1 pomarańcza 2 łyżeczki kiełków rzeżuchy. Wyciskamy sok z ogórka i innych podanych składników, mieszamy. Sok oczyszcza organizm!

Przedwiośnie to czas dużego wysiłku dla organizmu. Czujesz spadek ogólnej kondycji, gorsze samopoczucie, często chwiejność nastroju, skłonność do infekcji wirusowych, bakteryjnych. Doskwiera brak słońca, świeżych warzyw i owoców, a co z tym się wiąże łatwo przyswajalnych  witamin. Rzeżucha choć tak niepozorna, ma wiele zdrowotnych korzyści – to prawdziwa królowa przedwiośnia!